zaterdag 15 februari 2014

Boterkoek




Boterkoek bakken, iets makkelijkers is er denk ik niet. Mijn oma heeft er op verzoek van mijn opa heel veel gebakken. Hij hield heel erg van zelfgebakken koek. Hij begon ook altijd direct te eten als je het voor hem neerzette, zijn vaste uitspraak was dan ook altijd: er mocht brand komme.
Boterkoek en kruidkoek die recepten kon zij wel dromen denk ik.
Ik dus niet, moest een recept opzoeken, ik heb er meerdere in de map en uiteraard in het boek 'De Banketbakker' staat een recept.
Eerder heb ik een recept uit de map gemaakt, hier moest je de boter smelten, en er werd volkorenmeel gebruikt dus dat sprak mij wel aan. Het resultaat was lekker maar het was toch anders dan ik mij herinner van vroeger. Deze keer het recept met een kleine aanpassing uit 'De Banketbakker' geprobeerd, dit werd de boterkoek zoals die van mijn oma, helemaal goed.
De volgende keer maar eens wat varieren met spijs en gember, lijkt ons ook heerlijk.

Nog even een tip, ik bak boterkoek altijd in de traditionele boterkoekvorm, je kent ze vast wel een dichte vorm met een soort van schraper die je onder de bodem door kan halen zodat deze los komt.
Ik heb hem ook wel eens in een springvorm gebakken maar dat werd een puinhoop, de boter smolt en liep uit de vorm....

Ingrediƫnten:

250 g roomboter
80 g fijne kristalsuiker
80 g witte basterdsuiker
snufje zout
250 g bloem
1 ei, losgeklopt

Boterkoekvorm

Bereidingswijze:

Meng de boter met de twee soorten suiker en het zout. Kneed daarna de bloem erdoor tot het een samenhangende deegbal is. Verpak deze in plasticfolie en laat minstens een uur rusten in de koelkast.

Druk het deeg uit in de vorm en bestrijk de bovenkant met het losgeklopte ei. Laat dit een half uur rusten.
Verwarm de oven voor op 200 °C.
Bestrijk de bovenkant nogmaals met het ei en maak er met een vork ruitjes in.
Bak de boterkoek net onder het midden van de oven, ongeveer 20 minuten tot hij mooi goudbruin is. Zorg ervoor dat de koek niet te donker wordt.
Laat de boterkoek in de vorm afkoelen.


  


2 opmerkingen:

  1. Dat is lang geleden voor mij dat ik boterkoek bakte. Vooral met gember vind ik het erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ouders zeiden het ook al, dat is lang geleden, zelf gebakken boterkoek. Met gember wil ik ook zeker proberen, gebruik je dan fijngesneden stemgember wat je door het deeg kneed?

      Verwijderen