maandag 3 februari 2014

Het zaaien is weer begonnen




De nieuwe zaaikalender van Maria Thun is geprint, er kan weer een planning gemaakt worden voor het komende moestuinseizoen.
De bestelling van Van der Wal zaden is vorige week  binnen gekomen. Gelukkig geen vorst anders had het nog wel even geduurd. De pootaardappelen worden namelijk niet verzonden met vorst. 
Een hele doos vol met leuke zakjes, best wel veel omdat er heel veel oud zaad over de datum was. We kopen nu voor het tweede jaar bij Van der Wal omdat ze daar een redelijk aanbod hebben van biologisch zaad. Het zijn alleen niet van die fleurige zakjes als wat we voorheen hadden, dit is biologisch zaad en dat zit in zwart-witte zakjes. Het ziet een beetje triest maar zo heb je wel goed onderscheid in biologisch of niet. En het gaat uiteindelijk niet om het zakje maar wat eruit komt!




Vandaag heb ik de eerste zaaipoging gedaan, kropsla, andijvie, stengelui, prei, spitskool en savooiekool. Alles staat nu op de logeerkamer, vorstvrij en mooi licht.
Ook staan daar de pootaardappelen, kunnen ze mooie spruitjes ontwikkelen voordat ze de grond ingaan.








Ik wil deze week ook de tuinbonen zaaien, nou ja zaaien, ik ga de tuinbonen in de grond stoppen, dat kun je geen zaaien noemen. Tuinbonen zijn altijd het eerst aan de beurt, ze kunnen goed tegen kou.
Ik dacht ons eigen tuinbonenzaad uit de schuur te halen maar dat had ik mis, de muizen hebben een feestje gehad, geen tuinbonen meer. Ik heb gelijk met Van der Wal gebeld om te vragen of er nog drie zakjes tuinbonen bij de nalevering geleverd konden en dat lukte. Ik hoop dat het deze week nog wordt geleverd anders schuift het een paar weken op.


Komend weekend de tuin frezen, bemesten en dan zijn we er weer klaar voor. Laat het voorjaar maar komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten