zaterdag 20 augustus 2016

Pissaladiëre met courgette en feta






Een paar weken geleden waren we bij familie om een koppie, we zien mekaar niet zo heel vaak maar als we mekaar zien is het altijd erg gezellig. We hebben best veel raakvlakken waaronder koken, bakken, de gewone tuin en sinds kort is daar ook de moestuin bij gekomen. Niet normaal wat een opbrengst.

We hebben nog een raakvlak en dat is kookboeken, dus ik vroeg heb je nog wat nieuws.... jazeker zal ze wel effe pakken. Nou daar kwam ze hoor met een stapel mooie nieuwe boeken. Nou dan hebben ze aan mij geen kind meer, ik kan er uren mee zoet zijn. Dat kun je natuurlijk niet maken, je bent tenslotte op visite. Dus ik heb ze even vluchtig doorgebladerd.

Het boek van Annabel Langbein had ik zo wel mee willen nemen, wat een prachtig boek. Ik kon haar wel van de tv maar heb er geen boek van. Dit recept is dus van haar, ik heb er (met toestemming ;-)) een fotootje van gemaakt. Het is weer volop courgettes dus ieder nieuw recept is welkom.

Pissaladiëre is eigenlijk een soort van Franse pizza alleen de bodem is totaal anders. Pizzadeeg wordt gemaakt met een gistdeeg en wordt goed gekneed. Deze bodem word gemaakt met bakpoeder en best veel olijfolie, het wordt niet gekneed daardoor worden de gluten niet actief en wordt het een brosse bodem. Ik vond dat heel verrassend en lekker.

Dankjewel Miranda voor het recept, jullie komen het maar gauw weer eens terug halen, gezellig!

Voor 6 tot 8 personen

Ingrediënten voor de bodem:

300 g bloem
1 tl bakpoeder
1 tl zout
80 ml olijfolie
160 ml lauw water

Bereidingswijze bodem:

Doe alle ingredienten in een kom en snijd dit met een mes door elkaar. Ik had zoiets 'met een mes?' Maar ik heb het echt zo gedaan, de verleiding is groot om er met je handen in te gaan maar niet doen, het komt goed.
Als het een mooi soepel en zacht deeg is afdekken en laat het minstens dan 30 minuten in de koelkast rusten. Een hele nacht mag ook, dus is het goed van te voren te maken.

Ingrediënten voor de topping:

3 kleine courgettes
2 el olijfolie
2 lente-uien, in dunnen ringetjes
1 teen knoflook, fijngehakt
1½ tl  (of naar smaak) rode peper, fijngehakt
1 el rozemarijnblaadjes, fijngehakt
2 el tijmblaadjes, gehakt
1 el citroensap
1 tl zout
vers gemalen zwarte peper
12-14 kerstomaatjes, gehalveerd
100 g feta
2 el pijnboompitten

Als garnering:
basilicum en munt, gesnipperd

Bereidingswijze topping:

Rasp de courgette op een schone theedoek. Vouw de punten naar mekaar toe en draai de theedoek strak (boven de gootsteen) zodat je het vocht uit de courgette perst.
Verhit de olijfolie in een koekenpan en bak de lente-ui, knoflook en rode peper op matig tot laag vuur ca. 2 minuten tot ze zacht, maar niet bruin zijn.
Doe de courgette, rozemarijn, tijm, citroensap, zout en peper erbij en laat dit een paar minuten op het vuur tot de courgette net zacht is.

Bereidingswijze pissaladiëre:

Verwarm de oven met een bakplaat voor tot 220 °C.
Knip een stuk bakpapier van 38x33 cm en rol hier het deeg op uit, tot het papier volledig bedekt is. Vouw de randen rondom een centimeter om zodat je een verhoogde rand krijgt.

Spreid het courgettemengsel uit over de bodem. Verdeel er de kerstomaatjes en verkruimel er de feta over. Bestrooi met de pijnboompitten.

Schuif de pissaladiëre met bakpapier en al op de voorverwarmde bakplaat en bak hem ongeveer in 30 minuten goudbruin en knapperig.
Bestrooi uit de oven met de gesnipperde basilicum en munt en serveer. Is zowel warm als koud lekker.




2 opmerkingen:

  1. Heb er een kleine variant opgemaakt: volkorendeeg, en belegen geitenkaas, beiden had ik nog in de vriezer. We vonden het lekker. volgende keer maak ik deze bodem!
    Dank voor 't recept en groet,
    Monica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen Monica! Volkoren is eigenlijk beter en vaak ook nog erg lekker. Deze bodem was heel bros omdat je hem eigenlijk niet kneed. Mmmmm geitenkaas, dat is natuurlijk altijd lekker ;-) Je kunt er gewoon alle kanten mee op.
      Graag gedaan en ik zou zeggen deze ook een keer proberen, ben ik benieuwd.

      Groet,
      Karin

      Verwijderen