zaterdag 6 april 2013

Kwarkbrood



Kwarkbrood



We hadden een aantal ‘Landlevens’ te lezen van onze buurvrouw, een heel leuk blad over buitenwonen en buitenleven.
In één van de bladen stond een recept voor kwarkbrood, het sprak me wel aan omdat er niet zoveel boter in moet en bijna geen suiker.
Ik had alles in huis behalve de kwark, wel stond er nog Griekse yoghurt in de koelkast, dus heb ik dat er maar voor gebruikt.
Het werd een lekker broodje, helemaal met een beetje boter en jam (dan is het net een gebakje) bij een kopje thee. 
Ik vond dat het wel wat weg had van scones, de clotted cream ontbrak er nog aan.
Op de dag van het bakken was het broodje het lekkerst, de volgende dag was het een stuk droger.




Ingrediënten:

100 g rozijnen
500 g bloem
1 zakje bakpoeder
2 eieren
125 g roomboter, op kamertemperatuur
250 g volle kwark, ik heb Griekse yoghurt gebruikt
1 zakje vanillesuiker
¼ tl zout

Bereidingswijze:

Doe de rozijnen in een kommetje en giet er wat kokend water over, laat ze een kwartier weken.
Doe alle overige ingrediënten in een beslagkom en meng alles goed met de deeghaken van de mixer.
Laat het deeg een kwartier rusten. 
Giet de rozijnen af en meng ze door het deeg, kneed het geheel nog even goed door.
Verwarm de oven voor op 150 graden.
Bekleed het bakblik met bakpapier (ik had het bakblik goed ingevet en niet bekleed).
Vouw het deeg enkele malen dubbel en leg het met de naad naar beneden in het bakblik.
Dek het af met een theedoek en laat het nog een kwartier staan.
Bestijk de bovenkant eventueel met een beetje melk.
Bak het brood ongeveer een uur goudbruin en gaar.

Serveer met boter en/of jam, het liefst natuurlijk zelfgemaakt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten