vrijdag 19 april 2013

Pruimentaartje of gangmaker uit 'De Banketbakker'




Pruimentaartje of Gangmaker uit 'De Banketbakker'

Tijd voor een taartje, er lag nog spijs in de vriezer, super lekkere spijs uit Friesland en dat moest maar eens op.
Ik heb het pruimentaartje ‘gangmaker’ uit ‘De banketbakker’ gemaakt, een super boek van Cees Holtkamp. 
Judith heeft het boek ook, zij heeft het pruimentaartje met crème fraîche al eerder op ons blog gezet. 

Het fonceerdeeg heeft zij ook al beschreven maar ik doe het nog maar een keer.
Ik maak altijd een dubbele hoeveelheid fonceerdeeg, dat zijn vier porties, daar vries ik er drie van in. 
Dat is makkelijk voor een volgende keer.
Het is een heerlijk taartje en makkelijk om te maken.

Fonceerdeeg:

125 g roomboter
125 g witte basterdsuiker
3 g zout
1/2 ei
1 el (15gram) water
250 g bloem
5 g bakpoeder


Meng de boter, basterdsuiker, zout, het halve ei en het water.
Kneed vervolgens de bloem en het bakpoeder erdoor.

Ik doe alle ingrediënten in de magimix en draai tot het een bal wordt, dan kneed ik het nog even door met de hand.

Laat het deeg voor gebruik enige uren rusten in de koelkast.

Voor de vulling:

20 gedroogde pruimen, pitloos
hete thee
100 g zachte roomboter
200 g amandelspijs
2 eieren
100 g bloem
5 g bakpoeder
snufje zout

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180 °C.
Week de pruimen in hete thee.
Bekleed de bodem van een vlaaipan van ø24cm en 2.5cm hoog met 250 gram fonceerdeeg.
Roer de boter en de amandelspijs romig, klop er één voor één de eieren door, dan de bloem, bakpoeder en het zout, meng tot het een luchtig cakebeslag is.
Vul de taartvorm met het beslag en verdeel de uitgelekte pruimen erover.
Bak het taartje 30 minuten in de voorverwarmde oven.



Pruimentaartje of Gangmaker



Geen opmerkingen:

Een reactie posten