zaterdag 9 mei 2015

Het eerste desembrood van Robèrt van Beckhoven





Ik zag dat het tweede boek van Robèrt er ook al is, wij hebben het eerste boek al vanaf de kerst in huis (kadootje) maar ik had er nog nooit wat uit gebakken....
Het boek van Levine wordt eigenlijk aldoor gepakt maar als je al zo snel een tweede boek uitgeeft moet het eerste toch wel een succes zijn. Dus toch ook maar eens wat uit maken.
Het hoofdstuk desem is best wel uitgebreid dus daar ligt het niet aan. Ik vind de beschrijving wat summier en bij sommige recepten wordt verwezen naar een ander recept dat vind ik lastig. Wat kost het nou om meer om bij alle recepten een volledige beschrijving te plaatsen denk ik dan???
Wat me eerder tegenstond waren de lange rijstijden, 12 tot 24 uur, maar dat is nu veranderd, het is eigenlijk best wel handig. Normaal moet je echt vroeg beginnen wil je onder de middag van je zelfgebakken desembrood kunnen genieten. Nu niet, ik begin de middag ervoor en zet het deeg tussen de 12 en 24 uur in de koelkast. De volgende dag haal ik het eruit, en bak het af, kind kan de was doen. Ik heb gelijk de test gedaan door het ene deeg in de koelkast (8 °C.)  en het andere deeg in de kelder (13 °C) te zetten. Het deeg in de kelder was duidelijk meer gerezen maar daardoor ook een stuk slapper. Het deeg uit de koelkast was ook wat gerezen en nog mooi stevig.
Met het omkeren op de pizzasteen hield het deeg uit de koelkast mooi zijn vorm, uit de kelder zakte het in. Beide hadden een ovenrijs maar het brood van het deeg uit de koelkast was uiteindelijk veel mooier. Test geslaagd, deeg gaat voortaan in de koelkast.

Het resultaat  twee heerlijke desembolletjes, ik ga deze zeker vaker maken.
Dit smaakt naar meer, op naar het volgende recept!

Ingrediënten voor 2 kleine broodjes:

400 g tarwebloem
100 g desem
2 g gist
8 gr zout
230-240 g water

Bereidingswijze:

Doe alle ingrediënten  in de kom van een standmixer en kneed 3 minuten op de langzaamste stand. Kneed het deeg dan nog 6 minuten op een hogere snelheid. Het deeg blijft min of meer slap maar het moet wel hanteerbaar zijn.

Leg het deeg in een met olie ingevette plastic bak of kom en dek het af met een theedoek of douchemuts. Laat het deeg 45 rijzen.
Vouw het deeg nu door de zijkanten op te pakken en deze naar het midden te vouwen, doe dit voorzichtig zodat niet alle lucht eruit gaat.
Zet het deeg weer 45 minuten weg en herhaal dan deze stap.

Neem het deeg uit de kom en verdeel het in twee stukken, bol deze voorzichtig op en laat deze onder een met bloem bestrooide theedoek 30 minuten rijzen.
Modelleer er nu bolletjes van en leg deze in een met roggebloem bestoven rijsmandje.
Met de naad naar beneden (deze komt boven als het brood uit het rijsmandje op de steen wordt gelegd) dan zal deze tijdens het bakken openbarsten. Of met de naad naar boven (tijdens het op de steen leggen komt deze onder) dan kun je het brood wel of niet insnijden.
De rijsmandjes met deeg nog 15 minuten laten rijzen. Vervolgens de rijsmandjes in ruime plastic zakken doen (het deeg mag het plastic niet raken) en deze in de koelkast wegzetten voor minimaal 12 uur (het kan tot 24 uur).

Haal het deeg uit de koelkast en laat dit een half uur op kamertemperatuur komen. Verwarm ondertussen de oven voor op 240 °C. met een pizzasteen.
Haal de (hete) pizzasteen uit de oven en bestrooi deze licht met semolina, dat voorkomt dat het brood niet aan de steen vastbakt. Kiep het deeg voorzichtig uit de mandjes op de steen, als je wilt kun je nu de bovenkant insnijden. Zet de broden onder het midden in de oven, draai de temperatuur terug naar 210 °C. en bak de broden 25-30 minuten tot ze mooi bruin zien en gaar zijn.



  

4 opmerkingen:

  1. Hallo Karin,
    Hier hetzelfde verhaal. Het boek al lang in huis, maar nog steeds niets uit gebakken! Geef mij maar het boek van Levine, veel duidelijker! Iedere keer denk ik,: toch maar eens iets maken uit het boek van Robert, maar steeds leg ik het onverrichte zaken weer terug. Maar ik zal me er nu toch ook maar eens aan wagen. Volgens mij is Levine ook met een tweede boek bezig. Ik kijk er naar uit!
    Fijn weekend, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha wat leuk om te lezen dat ik niet de enige ben, en wat leuk voor Levine dat zij het gewoon wint van een meester bakker! Een tweede boek, nou laat maar komen hoor, daar hoef ik niet lang over na te denken.

      Ook fijn weekend nog!
      Groetjes,Karin

      Verwijderen
  2. Een duidelijke uitleg en wat goed dat je het getest hebt in de koelkast en kelder. Voortaan in de koelkast dus.
    Het is toch een heel werk, zo'n brood bakken. 9 min - 45min- 45min- 45min- 30min- 15min - wachten - 30min - 30min
    Als je het vaak doet, zoals jullie, dan krijg je er wel een systeem in. Maar plannen moet je wel.
    Het is me wel duidelijk dat ik het boek van Levine moet kopen.
    Welk desem heb je hiervoor gebruikt?
    Fijn weekend. Groeten uit Friesland

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het werk valt wel mee, het is veel tijd. Ik had bedacht dat als ik na de middag begin dan kan het mooi om een uur of vijf de koelkast in. Haal ik het er de volgende dag om 10.00 uur uit, dan kun je het onder de middag eten. Dus dat is goed te doen. Ik heb hier het roggedesem voor gebruikt. Ja hoor Judith je zal er toch echt aan moeten geloven, het boek van Levine hoort gewoon op de boekenplank ;-)

      Jullie ook fijn weekend nog!

      Groetjes, E&K N-H

      Verwijderen