zaterdag 2 mei 2015

Linzen met schorseneren of groene asperges






Voor het eerst schorseneren uit eigen tuin, vorig jaar gezaaid maar nog niet geoogst. Ik zat er een beetje tegenaan te hikken, het loof zag er prachtig uit maar wat zal ik onder de grond aantreffen....
Ik kon mij er slecht toe zetten om ze op te graven. Elke keer als ik bij de Lepelaar kom voor groente zie ik ze liggen en wordt ik eraan herinnerd dat ze nog op de tuin staan.

Toch de stoute schoenen (of eigenlijk stoute klompen) maar aangedaan en de schorseneren gerooid.
Zwarte wortelstokken in alle maten. Eerst maar eens flink wassen met een borstel, toen met een dunschiller aan de slag. Onder het zwart kwamen prachtige witte schorseneren vandaan.

Je ziet niet veel recepten met schorseneren daarom maar een recept gebruikt van groene asperges uit het boek Plenty.
Lekkere combinatie met de linzen en de pesto van waterkers, ik was alleen de kaas vergeten.... Daar kwam ik de dag erna achter toen ik het in de koelkast zag liggen.
Ik ga dit recept zeker nog een keer maken, dan mét kaas en ik denk weer met schorseneren, deze keer wacht ik niet zo lang met oogsten.


Ingrediënten voor 4 of 2 grote eters:

200 g groene linzen (du Puy)
120 g waterkers (dikke stelen verwijderd)
40 g peterselie
1.5 dl milde olijfolie
1 el rodewijnazijn
1 teen knoflook, gepeld
400 g schorseneren of dunne groene asperges
100 g kaas (pecorino of manchego), in stukjes
walnotenolie om te besprenkelen (optioneel)
4 partjes citroen of wat citroensap

Bereidingswijze:

Was de linzen in koud water, zet ze op met ruim koud water en kook ze zachtjes een minuut of 15 tot ze net gaar zijn maar niet uiteen vallen.
Doe ondertussen de helft van de waterkers met de peterselie, olijfolie, azijn, knoflook, zout en peper in een foodprocessor en maal dit mooi glad. Doe dit in de kom waar de linzen straks ook bij kunnen.
Giet de linzen zodra ze gaar zijn af en meng ze nog heet door de waterkersdressing.
Borstel de schorseneren onder water goed schoon, schil ze met de dunschiller en snijd in stukjes van ca. 6 cm. Doe ze gelijk in een bak koud water met een scheutje citroensap om verleuren te voorkomen.
Kook of stoom ze ca. 10 minuten (net hoe dik of ze zijn) gaar.
Heb je groene asperges kook of stoom deze dan een minuut 3 en snijd deze daarna in stukjes van ca. 6 cm.

Schep de linzen, schorseneren of asperges met het grootste gedeelte van de overgebleven waterkers en de stukjes kaas door elkaar. Verdeel de salade over een platte schaal en garneer met de apart gehouden waterkers. Besprenkel met wat walnotenolie en citroensap of geef er de citroenpartjes apart bij.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten