zaterdag 23 mei 2015

Salade van nieuwe aardappel, sperziebonen en makreel






Een maaltijd uit de Mathijs Maaltijdbox.
Afgelopen maandag werd de box bezorgd, een doos vol mooie ingrediënten, drie maaltijden voor twee personen.
Het is goed bevallen, heel relaxed eigenlijk, voor drie dagen hoef je niet te verzinnen wat je gaat eten, en je hebt alles al in huis. Ik vind het nog wel eens moeilijk om te verzinnen wat we gaan eten, ik val toch wel vaak in herhaling. Omdat we niet dicht bij winkels wonen en ik 1 keer per week boodschappen doe, moet ik heb van te voren verzinnen. Even een nieuw recept uitproberen is er doordeweeks niet bij, grote kans dat we niet alles in huis hebben. De standaard ingrediënten wel, de basisvoorraad is meestal wel op peil. Het strand dan op de verse ingrediënten.

Met deze maaltijdbox eet je dus anders dan je gewend bent, dat vond ik wel heel erg leuk. Zo ook deze salade met gestoomde makreel, ik zou het zelf niet gauw maken. Een gestoomde makreel koop ik eigenlijk nooit, als we makreel eten is het de makreel die mijn vader heeft gerookt. Tja en dat is natuurlijk niet zo vaak, eigenlijk zelfs te weinig, helemaal omdat het heel erg gezond is.

Als we straks onze eigen aardappeltjes en sperziebonen hebben ga ik deze salade zeker nog een keer maken, moet ik er wel om denken dat ik een makreel koop. Of ik vraag aan mijn vader wanneer hij weer eens makrelen gaat roken, dan is het vast nog lekkerder. 

Ingrediënten:

400 g kleine nieuwe aardappeltjes, schoon geboend
300 g sperziebonen, schoongemaakt
2 kleine kropjes Romeinse sla, gewassen en grof gesneden
2 sjalotten, schoongemaakt en in halve ringen
paar takjes peterselie, blaadjes eraf geplukt en grof gesneden
250 g makreelfilet, gestoomd
zout en versgemalen peper

Citroensap of sumak naar smaak 

Voor de dressing:

1 sinaasappel
3 el yoghurt
1 el mayonaise
1 tl mosterd
Zout en peper

Bereidingswijze:

Kook of stoom de aardappel gaar (ca. 15 minuten), laat uitdampen en snijd in plakjes van ongeveer een centimeter dik.
Blancheer of stoom de sperziebonen tot deze beetgaar zijn, giet af en spoel ze met koud water zodat ze mooi groen en knapperig blijven.

Maak de dressing
Snijd de onder en bovenkant van de sinaasappel, snijd vervolgens met een scherp mes de schil eraf, inclusief het wit. Dit gaat het makkelijkst als je de sinaasappel op een snijplank laat staan op een vlakke afgesneden onderkant. Pak nu de sinaasappel zonder schil (en zonder wit) en een hand en snijd de partjes tussen de vliezen vandaan. Doe dit boven een kom zodat je al het sap opvangt.
Houd een paar partjes sinaasappel apart voor garnering, snijd de overige in kleine stukjes.
Meng de stukjes sinaasappel door de yoghurt, mayonaise en mosterd. Breng op smaak met zout en peper.

Meng in een ruime kom de aardappel, sperziebonen, sjalot met de dressing, proef en breng eventueel op smaak met zout en peper.
Verdeel de sla over een schaal, schep hierop het aardappelmengsel, bestrooi met de peterselie.
Breek de makreelfilet in stukken en leg deze op de salade, garneer met de achtergehouden partjes sinaasappel.

Ik vond dat de salade wel wat zuurder mocht, een kneepje citroensap of strooi er nog wat sumak over, maar dat is het enige, verder was het heerlijk!






3 opmerkingen:

  1. Het ziet er lekker uit. Wij houden wel van makreel.
    En makkelijk zo'n maaltijdbox. Ik ga het toch ook eens proberen, voor het gemak door de week.
    Heel herkenbaar dat je soms niet weet wat je moet eten.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik weet dat jij wel af en toe een makreeltje koopt, ik ga het ook vaker doen, is toch wel erg lekker en ook nog eens gezond!
      Leuk als jullie het ook proberen, ik vond het echt super relaxed, geen gedoe met wat zullen we eten. En met een half uur stond het op tafel, zelfs bij ons..... Hoor er nog wel van.
      Jullie ook 'lekker' weekend nog!

      Verwijderen
  2. Nice post, things explained in details. Thank You.

    BeantwoordenVerwijderen