woensdag 13 mei 2015

Pesto van brandnetel





Wat zullen we morgen eten? Pasta met pesto was het antwoord. Tja dat gaat een beetje moeilijk als de pesto op is. De basilicum is nog te klein net als de rucola. Waar kun je nog meer pesto van maken? Brandnetels!
Daar hebben we genoeg van, meer dan genoeg….

Gewapend met tuinhandschoenen en de keukenschaar op jacht, het resultaat, een vergiet vol met mooie jonge toppen. Maar wat nu, hoe krijg ik de brand eruit, we moeten natuurlijk niet met een mond vol blaren zitten na het eten.
Ik lees over blancheren, stomen maar ook rauw. Ik ga voor veilig en dompel de toppen even onder in het kokende water. Dat blijkt voldoende, de brand is eruit.
Ik draai er pesto van en doe dit door de pasta. Toch zit ik met een vreemd gevoel aan tafel, ik zeg niks over de brandnetels en wacht de reactie af.

Mmmm lekker, toch pesto, ja toch pesto.
Vind je het lekker, ja heerlijk.
Pesto van brandnetels, huh brandnetels, ja supergezond.
De pan gaat leeg.

De smaak is heel neutraal, volgende keer neem ik meer toppen, de kaas was nu wat overheersend.
Zeker voor herhaling vatbaar, zal eens opzoek naar meer recepten met brandnetel, we hebben er nog genoeg en het is echt heel erg gezond.

Ingredienten:

flinke vergiet met  brandneteltoppen
50 g amandelen, geroosterd (pijnboompitten, walnoten of hazelnoten kan ook)
50 g kaas, Parmezaan, Pecorino of een andere harde pittige kaas, geraspt
1 teen knoflook, geraspt
olijfolie
citroensap naar smaak
peper en eventueel zout, de kaas maakt het ook al hartig

Bereidingswijze:

Was de brandneteltoppen en dompel ze even onder in een pan kokend water. Leg ze op een schone theedoek om te drogen.

Doe de noten in een keukenmachine en maal deze fijn. Doe er de brandneteltoppen, kaas en knoflook bij en zet de keukenmachine aan. Giet door de vulschacht de olie erbij, zoveel tot het mooi smeuïg is. Doe er wat citroensap en peper bij draai nog even, proef of er nog meer citroensap en eventueel zout bij moet. Lekker door de pasta of op een bruschetta.





4 opmerkingen:

  1. Ja wat superleuk! En nog gezond ook!
    Ik deed net een rondje door de tuin en zag de brandnetels al staan. Dacht meteen aan jullie :)
    Eerst maar met de daslook aan de slag.
    Groeten Judith

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je ziet brandnetels en denkt aan ons, tja wat moet ik daar van denken.....
      Wel jammer dat jullie ze ook hebben, ik had graag een paar plantjes voor je meegenomen, ruilen voor daslook ;-)

      Lekker daggie!
      Karin

      Verwijderen