zaterdag 12 november 2016

Rendang






Wat is dit toch lekker, echt een favoriet bij ons in huis.
Er staat al een recept voor rendang op de blog maar die wordt anders gemaakt. Als ik het weer eens maak heb ik meestal diverse recepten die ik een beetje door mekaar hussel. Daarom zet ik het nog maar een keertje op de blog, dan hoef ik dat de volgende keer niet meer te doen, dit recept vinden we lekker. Punt.

Ik laat het altijd sudderen in de crockpot. Nadat ik het vlees en boemboe heb aangebraden, de kokosmelk heb toegevoegd en alles aan de kook heb gebracht giet ik alles over, zet de timer en het gaat zijn gang.

Wat altijd een variabele is zijn de chilipepers, het is maar hoe heet zijn de pepers en hoe heet wil je het gerecht hebben. Ik proef altijd een stukje peper dan heb je een idee wat je erbij moet doen. Je kunt beter achteraf nog wat sambal toevoegen om het wat pittiger te maken, is het eenmaal te pittig is er weinig meer aan te doen.


Ingrediënten voor de boemboe:

2 tl gemalen komijn
2 tl gemalen koriander
6 kemirienootjes, geroosterd
2 stengels citroengras, kontje en buitenste blad eraf en in stukjes
3 cm verse laos, geschild en grof gehakt
4 cm verse kurkuma, geschild en grof gehakt (of ½ tl poeder)
ca. een duim gember, geschild en grof gehakt
2 uien ca. 250 gram, grof gehakt
6 tenen knoflook
½ tl trassi
3 Spaanse pepers (of naar smaak), grof gehakt
6 el water

Doe alle ingrediënten in een blender of keukenmachine en maal dit tot een mooie fijne pasta. Met een vijzel kan het ook snijd dan alles een stuk kleiner. Zet opzij.

Overige ingrediënten voor vier personen:

scheut zonnebloemolie
1 kg runder stoofvlees, in grove stukken (op kamertemperatuur)
4 blaadjes djeroek poeroet 
3 stuks salaamblad
600 ml kokosmelk
1 tl gula djawa
1 tl tamarindepasta

Bereidingswijze Rendang:

Verhit de olie in een flinke pan met dikke bodem en bak hierin het vlees in gedeeltes rondom bruin.
Haal het vlees uit de pan en zet opzij.

Doe nu de boemboe in de pan en bak dit een minuut of vijf op middelhoog vuur.
Voeg het vlees, djeroek poeroet, salaamblad, kokosmelk, gula djawa en tamarindepasta toe.
Breng rustig aan de kook, draai het vuur laag en laat het ca. 2 uur heel zachtjes pruttelen tot het vlees mooi gaar is. Ik doe dit in een crockpot, dat werkt perfect.

De saus moet nu mooi ingedikt zijn, is dit niet het geval laat het dan nog wat langer inkoken zonder deksel.
Verwijder de blaadjes, breng eventueel op smaak met zout en serveer.
Lekker met witte rijst, sambalboontjes en zoet/zuur van komkommer.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten