woensdag 11 januari 2017

Hoe word je 100? Het kookboek






Vorig jaar kwam er een pakje met de post, is dat op zich niet zo vreemd er komen wel vaker pakjes.
Maar dit was toch anders, we hadden niks besteld. Ik had een mail gehad met de vraag of ik interesse had in het boek 'Hoe word je 100? Het kookboek'. Huh ik een boek, gratis? Ja helemaal gratis, ik hoef er niks voor te doen, ook geen stukje op de blog schrijven. Nou dat wil ik wel, de titel spreekt me erg aan dus kom maar op met dat boek.

De uitspraak is bij ons altijd: eerst zien dan geloven maar het was echt zo, er kwam een pakje met het boek. Hoe word je 100? Het kookboek. Een boek van William Cortvriendt en Prins van den Bergh, voor mij beide onbekend. William Cortvriendt is arts en heeft eerder de boeken 'Hoe wordt je 100' en 'Hoe word je 100? Het actieboek' geschreven. Geen van deze boeken hebben wij dus ik kan alleen oordelen over 'Het kookboek'. Prins van den Bergh is kok met als passie 'voeding als medicijn', zij hebben samen de menu's en de recepten voor dit boek ontwikkeld.

Het eerste deel van het boek is theorie, op zich geen straf om te lezen omdat ik ook geïnteresseerd ben in gezonde voeding en het combineren van bepaalde voeding.
Het gaat om de drie hoofdbestanddelen koolhydraten, vetten en eiwitten, hoe deze te combineren. Het komt er heel simpel gezegd op neer dat je koolhydraten zoveel mogelijk moet vermijden om gezond 100 te worden.
Zij komen steeds terug op de suikerspiegel, die moet zo constant mogelijk blijven en dat kun je bereiken door geen, of zo weinig mogelijk koolhydraten te eten. En uiteraard geen suiker te gebruiken.

Er is een lijst met ingrediënten met wat je zo vaak als je wilt mag eten, regelmatig, met mate, liefst niet te vaak en nooit. Nooit spreekt voor zich en zo vaak als je wilt ook maar wat is regelmatig, met mate en liefst niet te vaak. Is dat 1 keer per dag of per week ?
Zo mag je bijvoorbeeld havermout met mate, nu weet ik dat er ook een stroming is die havermout als een soort van superfood aanbeveelt. En dan denk ik wat moet ik nou geloven? Zoveel mensen zoveel meningen.

Zelf eten wij al heel wat jaren volgens 'Het leven lang fit' principe en daar gaat het ook om het combineren van koolhydraten, vetten en eiwitten. Alleen zijn daar de eiwitten de boosdoener, deze moet je zoveel mogelijk vermijden. Dus dat is iets waar ik gelijk op vast loop in 'Het kookboek', geen of zo weinig mogelijk koolhydraten.
Het zal gerust te doen zijn maar ik kan mij er nog niks bij voorstellen, 1 of hooguit 2 sneetjes brood per dag....Geen aardappelen, rijst, pasta, bonen of erwten, maar alleen groente en af en toe een stukje vlees of vis. Nee dat gaat hem voor ons niet worden. Het lijkt mij heel moeilijk en bewerkelijk om een maaltijd te maken die voldoende verzadigd zonder de koolhydraten.

Als er nou rede voor was door overgewicht of een vorm van diabetes dan zou ik het zeker proberen. Als je door een andere eetgewoonte gewicht verliest of minder medicijnen kunt gebruiken is dat alleen maar mooi. Maar dat is bij ons niet aan de orde.

Wij gaan dus niet eten volgens de principes van het boek maar ik ga er zeker wel uit koken. Van elk recept is een foto en die zien er stuk voor stuk heerlijk uit. De foto's zijn dan ook van Simone van den Berg, een bekende in blogland.  De recepten zijn niet moeilijk om te maken en er wordt ook een bereidingstijd gegeven wat het heel overzichtelijk maakt. De salades zijn iets wat helemaal mijn ding is en de lijnzaadcrackers heb ik zelfs al twee keer gemaakt. Daarom ben ik evengoed heel blij met het boek, en ik kijk nu ook wel wat anders naar de koolhydraten.

Het boek is zeker een aanrader voor de mensen die de andere boeken ook hebben en volgens die principes willen eten.


Ik bedank hierbij uitgeverij Water voor het beschikbaar stellen van een recentie exemplaar van het boek Hoe word je 100? Het kookboek


Geen opmerkingen:

Een reactie posten