zaterdag 18 maart 2017

Zelfgemaakte maïstortilla's






In het rijtje van zelf maken mag de tortilla natuurlijk niet ontbreken. Niet dat dat nou zo speciaal is, het is tenslotte niets meer dan een dunne pannenkoek.
Maar wil je deze van maïsmeel maken in plaats van tarwemeel dan kun je, net als ik, nog wel tegen wat problemen aanlopen.

Ik dacht ik koop een pak maïsmeel en ga aan de slag, nou mooi niet. Normaal met tarwemeel beginnen de gluten door het kneden hun werk te doen en word het water en meel een mooie deegbal.
Maïs bevat geen gluten dus het meel met water werd geen deeg maar bleef gewoon zand, daar kon ik geen tortilla van maken. Nog een keer een ander pak maïsmeel gekocht, precies hetzelfde, zand in plaats van deeg.

Maar de aanhouder wint. In een toko kwam ik een zak PAN maismeel tegen en dit werkt wel. Dit wordt een deeg, je kunt er balletjes van rollen en deze uitrollen of persen tot tortilla.

Je kunt van die leuke tortillapersen kopen, maar ik dacht altijd dat werkt toch niet. Maar als je maïsmeel gebruikt zal het wel werken. Tarwemeel lukt niet, dat veert terug, net als je en pizzabodem uitrolt, het lijkt altijd wel weer te krimpen.
Maar met maïsmeel mis je de gluten, dus de elasticiteit. 

Wij hebben de tortilla's onder de kolomboormachine geperst (tussen twee kunststof plaatjes) en dat ging super. Dus misschien is zo'n pers nog wel eens wat ;-)


Het recept komt uit het boek 'Mexicaans!' van Thomasina Miers





Ingrediënten voor ca. 10 tortilla's:

225 g maïsmeel van gekookte mais (PAN)
snuf zout
1 el olijfolie
300 g warm water

stevig plastic om de tortilla tussen te persen of uit te rollen

Bereidingswijze:

Meng het meel, zout en olijfolie met de helft van het water in een kom en laat dit 10 minuten staan.
Voeg nu beetje bij beetje de rest van het water toe en blijf kneden tot het een mooi samenhangend, zacht en licht plakkerig deeg is. Dit duurt een minuut of 5.

Rol het deeg in balletjes met de grote van een flinke walnoot. Leg deze op het plasticfolie, druk wat platter en leg er een ander stuk plasticfolie op. Rol of pers tot een dikte van 1-2 mm dikte. Dun is het lekkerst maar wel moeilijker hanteerbaar. De tortilla zal ongeveer een diameter hebben van 10 cm.

Verhit een koekenpan met zware bodem. Verwijder het bovenste vel plastic en leg de tortilla met behulp van het onderste plastic in de pan.
Bak de tortilla tot deze een beetje opzwelt. Draai hem om en bak ook deze kant tot hij een beetje kleur krijgt.
Houd de tortilla's warm in een theedoek in een lauwe oven terwijl je de overige bakt.

2 opmerkingen:

  1. kan dit ook met de blauwe verpakking maisbloem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat durf ik niet te zeggen Sieneke. Wat ik ervan begrepen heb is dat het van gekookte mais is gemaakt. In het boek hebben ze het over 'masa harina (geen wit maismeel)'.
      Ik weet niet of je hett maismeel al hebt, dan zou ik gewoon een klein beetje mengen met wat water en kijken wat het doet. Blijft het zanderig dan gaat het niet lukken, pakt het en wordt het deeg dan is het de goeie.
      Succes!

      Groet,
      Karin

      Verwijderen