zaterdag 24 juni 2017

Salade van rode bietjes, avocado en doperwten





Langzaam maar zeker beginnen we weer uit de eigen tuin te eten. De eerste dingen zijn meestal sla en spinazie. Sla eten we dus ook maar spinazie is niet opgekomen, ik vermoed oud zaad. Ik denk altijd, kan nog wel een jaartje, maar ook dat houdt natuurlijk een keer op.
Zo ook met de snijbiet, komt wel op maar slecht, jammer dat zijn toch wel groentes die het tuinseizoen inluiden. Bietjes daarentegen gaan beter, die kunnen we al oogsten, mooie kleine jonge bietjes. En uiteraard de peulen en doperwten, dat is écht een voorjaarsgroente, die hoef je nu niet meer te zaaien, veels te warm. Daar houden ze niet van.
Van een paar meter peultjes kun je wel een paar maaltjes van plukken, van een paar meter doperwten niet, dan heb je net een handje vol. Die eten we dan ook niet als volledige groente maar meer ergens bij of door. Het is gewoon zo'n leuke, en vooral lekkere groente.

Deze salade is dus helemaal top met de eigen groente, jammer dat we zelf geen avocado hebben....
Heb wel een avcadoplantje maar heb niet de illusie dat we ooit onze eigen avocado's kunnen plukken.

Het recept komt uit het boek Plenty More van Ottolenghi maar is aangepast.




Ingrediënten:

4 middelgrote bietjes (ca. 400 gram)
3 el cherryazijn
60 ml olijfolie, plus extra om te besprenkelen
½ tl fijne kristalsuiker (optioneel)
2 bosui, in dunne ringetjes
2 middelgrote avocado's, in dunne plakken
10 g muntblaadjes
20 g rucola
150 g verse of diepvries doperwten, geblancheerd en koud gespoeld
zout en zwarte peper

Werkwijze:

De bietjes in dit recept worden niet geroosterd maar geblancheerd. 
Schil de bietjes en snijd of schaaf deze in 3-4 mm dikke plakjes. Breng een pan met water aan de kook en blancheer hierin de plakjes biet 3-5 minuten tot deze halfgaar zijn. Ze moeten stevig blijven. Spoel ze af onder de koude kraan en dep ze droog en doe ze samen met de bosui in een kom.

Maak de dressing van de sherryazijn, suiker, en olijfolie. Breng op smaak met zout en zwarte peper. Doe de dressing in de kom met bietenmengsel en laat dit ca. 15 minuten staan.

Verdeel vlak voor het serveren de helft van het bietenmengsel over een platte schaal met daarop de helft van de avocado, munt, doperwten en rucola. Herhaal dit met de overgebleven ingrediënten. Besprenkel met wat lekkere olijfolie en serveer.


Ik ga deze salade zeker nog een keer maken volgens het originele recept als de rode ui, en koriander klaar zijn.

4 opmerkingen:

  1. Karin, fijn dat je dit recept deelt, daar ik dagelijks groene erwten eet ivm dieet!
    Gisteren soortgelijk klaargemaakt, bietjes weggelaten, doch krulsla en bietenblad gebruikt. Ik wist niet dat je bietenblad kon eten, dat hoorde ik in de pluktuin. Heerlijk!
    Ik laat de suiker achterwege!
    Groet Marrian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marrian, bedankt voor je reactie, altijd leuk!
      Mag je de doperwten ook gepureerd eten? Je kunt er dan een puree van maken voor op brood of een soepje, dan krijg je op een heel makkelijke en lekkere manier je erwtjes binnen. Ja je kunt het bietenblad eten, het wordt zelfs apart gezaaid voor het blad, staat natuurlijk ook erg leuk ;-) Ik laat eigenlijk ook de suiker weg maar heb het van het recept over genomen, ik zal het aanpassen. Bedankt voor de tip.
      Groet, Karin

      Verwijderen
  2. Ja Karin, ik mag de doperwtjes pureren, wordt het een soort hummes denk ik, goed idee, ik kijk meteen of er een recept met een mooie foto van op je blog staat of brudsel zelf wat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Humus kan natuurlijk ook, en dan niet te fijn, net zoiets als ik ook wel met de tuinbonen doe. En het soepje dat is Evert zijn favoriet om te maken. Simpel en erg lekker ;-)

      Groet,
      Karin

      Verwijderen