donderdag 30 januari 2014

Salade van gort en granaatappel





Ik zag laatst in de Toko waar ik regelmatig kom een zak gort staan, echte Alkmaarse gort dus ik heb een zak meegenomen.
Maar wat moet je er dan mee, ik weet van mijn oma dat zij wel gortepap aten, maar dat was als toetje.
Ik wilde er eigenlijk geen pap van koken maar gebruiken net als rijst of couscous. En jawel hoor in 'Plenty' kwam ik een recept tegen voor een salade van parelgort, dus die moest het worden.
Weet ik niet of er verschil is tussen parelgort en Alkmaarse gort, ik vond het wel op pareltjes lijken dus heb het maar gewoon geprobeerd.
Het kost wel even wat tijd om de salade te maken, de gort moet best wel lang koken en de salade moet je af laten koelen voordat je hem gaat eten.
Begin er dus optijd aan.

We vonden het een verrassende salade, weer eens wat anders dan bulgur, rijst of quinoa.

 
Voor 4 personen
200 g parelgort
6 stengels bleekselderij (blaadjes eraf geplukt en apart gehouden), in kleine blokjes    (Ik heb 4 stengels bleekselderij gebruikt)
4 eetl. olijfolie
3 eetl. sherry-azijn
2 kleine tenen knoflook, fijngehakt
theel. piment
3 eetl. fijngehakte dille
3 eetl. fijngesneden peterselie
300 g granaatappelpitten (2 grote granaatappels)
zout en zwarte peper


Was de gort onder koud water, doe hem in een middel grote pan en overgiet de korrels met royaal vers water. Laat de gort in 30-35 minuten beetgaar koken.
Giet de korrels af en doe ze in een kom. Voeg de bleekselderij, olijfolie, azijn, knoflook, piment en een beetje zout en peper aan de nog hete gort toe. Schep alles door elkaar en laat de salade afkoelen.
Schep als de salade afgekoeld is de kruiden, selderijblad en granaatappelpitten erdoor. Proef of er nog zout of peper bij moet en dien de salade op.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten