woensdag 21 oktober 2015

Basis tomatensaus geweckt in de stoomoven





Wecken en inmaken, voor mij was het altijd hetzelfde. Nu ik mij er wat meer in verdiept heb ben ik er achter dat dit beslist niet zo is.
Inmaken is eigenlijk niets minder dan groenten of fruit garen, dit in een pot doen met een schroefdeksel, hier een kokende vloeistof op gieten, deksel dicht draaien, pot op zijn kop zetten en zo af laten koelen. Ik doe dit onder andere met courgette en natuurlijk jam in diverse smaken.

Wecken daarentegen is toch wel even wat anders, daarvoor gebruik je geen potten met schroefdeksel maar de welbekende potten met rubber ring met klemmen of klicksluiting Het principe van deze potten is dat door verhitting de lucht uitzet dus kan ontsnappen door de rubberring. Is het wecken klaar zal tijdens het afkoelen de lucht in de pot krimpen waardoor er een soort van vacuüm ontstaat. Doordat de druk buiten de pot groter is dan in de pot, zal de pot goed gesloten blijven. Na het afkoelen van de potten kun je de klemmen verwijderen en controleren of de pot goed dicht zit.

Met wecken is het de bedoeling dat je de groente, fruit, soep of saus gaart in de pot met ring en klemmen.
Dit kun je doen in een pan met water, een weckketel of de stoomoven.
De tijd dat er geweckt moet worden hangt af van de garingstijd van het product wat je wilt wecken.
Ook kun je er voor kiezen om het product wat je wilt wecken voor te garen, dit verkort de wecktijd aanmerkelijk.

Je kunt van alles wecken, uiteraard groenten en fruit maar ook complete maaltijden en zelfs cake. Het grote nadeel van wecken is voor mij de lange garingstijd. We hebben een stoomoven omdat we onze groenten zo gezond mogelijk willen eten. Bij wecken wordt groenten zo lang geweckt dat er volgens mij niks meer van over is. Ik zal dus nooit broccoli of sperziebonen wecken. Groentes die een lange garing nodig hebben kan weer wel, en dan denk ik aan rode kool of stoofperen. En natuurlijk soepen en sauzen. Eerder ging dat in bakjes in de vriezer maar nu gaat het in glazen potjes en staat het in de kelder.

Wil je meer weten over wecken dan is Wecken online een geweldige site, hier kun je alles vinden wat met wecken te maken heeft. Ook heb ik veel aan de besloten Facebook groep: Wecken, inmaken, drogen, konfijten en fermenteren van voedsel. Ben je lid dan kun je daar vragen stellen en delen mensen hun ervaringen. Ik wist niet dat er zoveel mensen zo fanatiek mee bezig zijn. Wecken is niet ouderwets, wecken is helemaal hip!

Ingrediënten basis tomatensaus:

1.5 - 2 kg rijpe tomaten (of meer)
3 tenen knoflook, ongepeld (naar smaak)
paar takjes tijm
paar takjes marjolein, of kruiden wat je lekker vind.
2 el olijfolie
zeezout en versgemalen zwarte peper

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180 °C.
Snij de tomaten in ongeveer gelijke (grote) stukken en doe ze in een grote braadslede of leg ze op een bakplaat met de snijkanten naar boven. Doe de knoflook erbij, strooi er de kruiden over en besprenkel met de olijfolie. Breng op smaak met zout en peper.

Zet de tomaten ongeveer een uur in de oven tot ze helemaal zacht en pulpachtig zijn en beginnen te rimpelen en bovenop karamelliseren.
Laat alles ongeveer een half uur afkoelen, verwijder het schilletje van de knoflook  en pureer alles in een blender. Of als je geen pitjes wilt, draai ze door een roerzeef.
De saus is nu klaar om te gebruiken of om in de vriezen.

Wecken van de saus in de stoomoven:
Doe de saus in een pan en breng deze aan de kook. Schep de hete saus in schone gesteriliseerde potten tot ongeveer 1 cm onder de rand vol.
Sluit de potten met de ringen, deksels en klemmen.
Zet de potten op een rooster in de stoomoven en stoom de potten ca. 20 minuten op 100 °C. 100% stoom.
Laat de potten afkoelen, verwijder de klemmen en controleer of de potten goed dicht zijn.





2 opmerkingen:

  1. Hoe controleer je of de potten goed dicht zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeiemorgen!
      Ik heb wel gehoord dat dan het oranje lipje naar beneden staat. Maar ik voel altijd even, ik probeer het deksel eraf te draaien. Je voelt gauw genoeg of dat lukt of niet.
      Het kan zijn dat er na verloop van tijd toch nog een deksel los zit, daarom is het handig om af en toe even de 'voorraad' na te lopen. Ik heb met de tomatensaus nog nooit een los deksel gehad en die potten staan een jaar tot er weer nieuwe oogst is om te verwerken. Dat is dus nu :-)

      Succes!

      Groet, Karin

      Verwijderen