zondag 15 september 2013

Appelcake met kaneelkruimels



De hele dag regen, geen weer om buiten te zijn, wel weer om lekker in de keuken te zijn....
Weer voor appeltaart, ik vind dat echt een beetje herfstig, de geur alleen al.
Ik heb het boek 'Appeltaart' van Janneke Philippi erbij gepakt, een boek met alleen maar appeltaarten. 
Dit is de elfde die ik eruit maak, dat boek is voor mij dus een succes, voor Evert trouwens ook ;-)

Deze keer is het de appel- kruimelcake geworden, heel makkelijk om te maken en door de kruimellaag bovenop is het eigenlijk geen cake meer maar een taart.
Van een cake snijd je plakken en van een taart punten, deze wordt in een springvorm gebakken dus zijn het punten.

De appel komt van eigen boom, ik weet zo niet welk ras, de boom is ooit gekocht als Jonagold maar ik vind hem er niet erg op lijken, veel te groen.
Maar een prima appel voor in de appeltaart.

Ingrediënten:

Voor de cake
150 g boter, op kamertemperatuur
150 g suiker
150 g bloem
3 eieren
2 el karnemelk
1 grote handappel, geschild en in blokjes
poedersuiker, om te bestrooien

Voor de kruimellaag
75 g  koude boter
100 g suiker
100 g bloem
1 theelepel kaneel

Springvorm ø20 cm, ingevet

Bereidingswijze:

verwarm de oven voor tot 180 °C.

De cake:
Klop met de mixer of in de keukenmachine de boter en de suiker met een beetje zout zacht.
Klop er een voor een de eieren door
Zeef er de bloem boven en mix tot een glad beslag. Klop er de karnemelk door.
Spatel de appel erdoor, schep het beslag in de vorm en strijk de bovenkant glad.

De kruimellaag:
Kneed met de vingertoppen van de boter, suiker, bloem en de kaneel een kruimelig deeg.
Strooi de deegkruimels over het beslag.

Bak de kruimelcake in de voorverwarmde oven in ongeveer 1 uur gaar. Laat de cake in de vorm afkoelen. Verwijder de springvorm en bestrooi de cake met een dikke laag poedersuiker.






6 opmerkingen:

  1. Lekker Karin! Ik kan hier vandaan net niet ruiken hoe lekker het in je keuken ruikt.
    Ik heb ook al veel uit haar boek gemaakt. Appeltaart is altijd een succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judith, last van een verstopte neus?
      Vind ik ook, appeltaart is altijd lekker, dit boek vinden we allebei een succes, maar dat hebben we wel met meer boeken.....

      Verwijderen
  2. Dit lijkt me echt een heerlijk herfstig recept, ziet er ook lekker 'klef' uit (ik hou niet van droge cakes, haha). Ik zag dat je mijn blog tussen je lijst favoriete blogs hebt gezet, wat een eer! Leuk, bedankt!

    groetjes Eslem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Eslem,
      Je hebt het helemaal goed gezien, door de appel is het geen droge cake maar een beetje 'klef'. Ik heb je blog bij mijn favorieten gezet omdat ik heel graag in Toko's kom en daar zoveel dingen zie waarvan ik niet weet wat ik ermee moet. En jij helpt mij met je blog een beetje op weg. Heel erg leuk en leerzaam!

      Groet, Karin

      Verwijderen
  3. Lekker Karin, zo'n taartje, vooral met dit weer. Wat is er fijner dan met een kletsnatte kop thuis te komen en de geur op te snuiven van pas gebakken taart/cake?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens Nell, zo'n taartje maakt toch alles goed!?

      Verwijderen