zaterdag 21 september 2013

Tarte Tartin met peer




We hebben zelf perenboompjes, ik schrijf boompjes anders is het net of we van die mega bomen hebben. Ze zijn nog klein, een paar van een jaar oud en een paar van een jaar of vijf oud.
De oudste hebben best al veel vruchten, tenminste......

Afgelopen zondag was het weer tijd om te plukken, we proberen dit een beetje te spreiden zodat niet alle peren tegelijk rijp zijn en opgegeten moeten worden.
Ik ging gewapend met een kratje en een trapje naar de boompjes, als eerste was de 'Williams' aan de beurt. Oh wat is dat toch leuk, je eigen peertjes plukken. Een kratje redelijk vol naar de garage gebracht en met een nieuwe kratje op naar de 'Claps' ...... Tot mijn verbazing hingen er helemaal geen peren  in, hoe goed ik ook zocht, helemaal leeg.

Het is toch niet waar hé, er hingen van die mooie grote claps peren in, ik schat wel een stuk of 100, die kunnen toch niet zomaar verdwijnen.

Toch wel, iemand anders was mij voor geweest, hij heeft de boompjes waarschijnlijk zien staan en heeft zijn slag geslagen. Hij heeft de Claps, Conference en de Concorde leeggeplukt.
De 'Concorde' stond voor het eerste jaar, we vonden het nog zo leuk dat er nu al een stuk of 15 peren in hingen. We hebben ze zelf niet kunnen proeven omdat een of andere asociale hufter zo nodig onze peren moest stelen. Het idee dat iemand doelbewust naar je tuin toe komt om jou perenbomen leeg te plukken, en niet een stuk of wat, nee helemaal leeg.
Je begrijpt dat ons humeur die zondag niet erg gezellig was. Wat is het toch jammer dat er mensen zijn die niet van andermans spullen af kunnen blijven.

Gelukkig hadden we de 'Williams' nog wel, ik denk dat hij deze te klein vond. Ik heb ze voor deze tarte tartin gebruikt, daar is het een prima peertje voor.
We zijn niet zo van de toetjes maar we aten linzensalsa met zalm en ik had erbij geschreven dat het met een soepje wel genoeg was. Je kunt natuurlijk ook een toetje nemen ipv een soepje, dan heb je je buik ook wel vol.

Het was heerlijk, maar voor ons erg zoet, zeker zo na de warme maaltijd. Bij de thee vind ik dat niet erg, maar ik ga de volgende keer toch weer voor een soepje vooraf en de tarte tartin maar bij de thee.

Het recept komt uit: 'Vier seizoenen lekker koken' van AH

Ingredienten:


75 g roomboter
150 g suiker
8 middelgrote peren
1 à 2 el citroensap
100 g walnoten (ik had 75 g), licht geroosterd en gehakt
6 plakjes bladerdeeg

Een dichte taartvorm ø 24 cm (of zo'n mooi gietijzeren pannetje......)


Bereidingswijze:

Smelt de boter in een pannetje met een dikke bodem, doe de suiker erbij en blijf roeren tot de suiker is opgelost. laat het mengsel op laag vuur tot een lichtbruine karamel koken.
Giet de karamel in de taartvorm.

Schil de peren, halveer ze en haal de klokhuizen eruit, wrijf ze in met citroensap.
Schik de peerhelften met de bolle kant naar beneden op de karamel.
Strooi er de walnoten over.


Leg de plankjes bladerdeeg op elkaar en rol deze op een met bloem bestoven werkblad uit tot een lap welke ongeveer ø 28 cm is.
Leg het deeg op de peren en vouw de randen naar binnen, je moet de peren eigenlijk een beetje 'instoppen'.
Zet de taartvorm 25 minuten in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 175 °C.
Zet de taart in het midden van de oven  en bak hem in ca. 45 minuten goudbruin en gaar.
Laat de taart in de vorm afkoelen. Keer de taart vlak voor het serveren en snijd in punten.




De taart is lauwwarm ook erg lekker, helemaal met een bolletje ijs....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten