maandag 30 september 2013

Een subtiel knoflooksoepje


Een recept van knoflooksoep kon natuurlijk niet uitblijven met zulke mooie knoflook uit de tuin.
Ik heb 'Wilde venkel en rabarber' er bij gepakt voor een recept. Het is heel anders dan dat ik het normaal maak, dus was ik wel benieuwd hoe het zou worden.

Meestal worden de knoflookteentjes in de soep gepureerd maar bij dit recept wordt er een knoflookbouillon gemaakt, waar de teentjes weer uitgehaald worden.
Het resultaat is een heel subtiel knoflooksoepje. We vonden de smaak prima maar we vonden de soep te dun, een knoflooksoep mag voor ons wel wat dikker en/of romiger zijn. Wij noemen dat een liem soepje, ik heb het idee dat dat een Westfries woord is.

Erbij had ik een focaccia gebakken met rozemarijn en kerstomaatjes. Heerlijk besmeerd met de knoflookpuree. 


Ingrediënten voor de knoflookbouillon:

2 el olijfolie
1 bol knoflook, tenen gepeld
2 laurierblaadjes
zout en peper
evt. een bouillonblokje

Bereidingswijze bouillon:

Smoor de teentjes knoflook zachtjes in de olie. Voeg 1 liter water toe en laat het 10 minuten met de deksel op de pan koken.
Haal de laurierblaadjes en knoflooktenen eruit (bewaar de knoflooktenen) en breng op smaak met zout en peper. Je kunt het ook smaak brengen met een bouillonblokje (kippen of groenten).



 

Ingrediënten voor de knoflooksoep:

1 l knoflookbouillon
2 eidooiers
per persoon een snee boerenbrood
fijngeknipte bieslook, peterselie en jong knoflookgroen







Bereidingswijze knoflooksoep:

Doe de eidooiers in een voorverwarmde soepterrine, ik heb ze in een pannetje gedaan.
Giet al roerend de hete bouillon erbij.
Leg in een soepbord een geroosterde snee brood, giet de soep hierop en strooi er wat gehakte kruiden over.
Je kunt het geroosterde brood eerst besmeren met de geprakte knoflooktenen.
Wij hebben de knoflookpuree op een snee van de focaccia gesmeerd, ook erg lekker.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten