vrijdag 13 september 2013

Bruschetta met rode biet en geitenkaas





Verse bietjes uit de tuin, wat is dat toch heerlijk!
Voorheen kookte ik ze altijd maar de laatste jaren rooster ik ze in de oven, we vinden het lekkerder en ik denk ook dat de voedingstoffen er meer inblijven.
Als je bietjes kookt dan heb je knalrood kookwater zelfs als je de kontjes en pruikjes er aangelaten hebt. 
Als je die er ook nog eens afsnijd dan schijnen ze helemaal leeg te bloeden.
We maken altijd een hele braadslee vol, je kunt ze gaar heel goed invriezen, lekker voor de wintermaanden.                                   

Roosteren dus, ik borstel ze goed schoon, snijd de langste wortels en de pruikjes eraf en snijd de grootste doormidden. Doe ze in een braadslee, besprenkel met olijfolie en een scheut balsamico. Bestooi met zout en peper en hussel goed door elkaar zodat alle bietjes een filmpje olie/balsamico hebben.
Ik doe er dan nog de blaadjes van een paar takjes tijm over maar dit hoeft niet.
Dek de braadslee af met aluminiumfolie en zet in een voorverwarmde oven van 200° C. voor ongeveer 1.5 uur. Prik na 1.5 uur met een mes in een bietje om te controleren of ze gaar zijn, zo niet dan nog even langer in de oven laten garen.

Ik laat ze altijd in de oven afkoelen, dan kunnen ze nog lekker nagaren. Eenmaal afgekoeld stroop je het buitenste velletje eraf en verwerk ze hoe jij het lekker vindt.
Voorheen deed ik ze altijd op de grove rasp maar de laatste jaren snijd ik ze in partjes, vinden we lekkerder. Ook kun je er dan nog een salade van maken en dat gaat met geraspte biet een beetje moeilijk.
Ik verdeel de bietjes in porties en vries ze in, lekker makkelijk, je ontdooit een bakje en je hebt je eigen pure bietjes.
Nu heb ik er een bruschetta mee gemaakt, het is eigenlijk niet eens een recept, maar wel heel erg lekker!


Bereidingswijze:

Rooster een paar (lekkere) sneedjes brood onder de gril of in de broodrooster.
Beleg deze met wat dungesneden plakjes gare biet.
Verdeel er naar smaak wat geitenkaas en pijnboompitjes over, besprenkel met wat olie, ik heb walnootolie genomen. En om het af te maken mag er nog een toefje groen op,  rucola in mijn geval.

Een heerlijk hapje helemaal met zelfgebakken brood en biet uit eigen tuin!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten