zondag 8 september 2013

Taartje met frambozen en chocolade




Dit taartje staat al een keer op mijn blog maar dan met aardbeien. Ik had toen al een idee om hem ook een keer met frambozen te maken als het frambozen tijd zou zijn, nu dus.


Wij hebben de herfstframboos 'Autumn Bliss' een framboos met grote rode tot donkerrode vruchten.
Hij is rijkdragend en heeft een heerlijke smaak. De pluktijd is laat, half augustus tot en met oktober.
Je hebt ook zomerframbozen maar dan hebben we ook al aardbeien en bessen dus de herfstframboos is een mooi 'nakomertje'.

We eten ze zo en ik vries ze in voor door de smoothie en af en toe maak ik er een taartje mee, zoals nu. 

Ik heb door de koekkruimels nog 3 theelepel cacao gedaan, frambozen en chocolade is natuurlijk een super combinatie. Ook heb ik wat meer suiker gebruikt dan met de aardbeien, ik dacht dat het wel nodig zou zijn, omdat frambozen zuurder zijn dan aardbeien, maar achteraf had het niet gehoeven. Voor ons mag het minder zoet.

Ook weer een heerlijk taartje ideaal voor een nagerecht maar ook voor bij de thee.


Ingredienten:


150 gram biscuitjes
50 gram geraspte kokos
3 theelepels cacao
100 gram gesmolten roomboter
2 eiwitten
250 gram suiker (ik heb 150 gram gebruikt)
250 gram frambozen
1 eetlepel citroensap

Springvorm ø 26 cm bekleed met bakpapier 

  



Bereidingswijze:


Verkruimel de biscuitjes,  dit gaan heel gemakkelijk in een keukenmachine.
Doe de geraspte kokos en de cacaopoeder erbij, roer de gesmolten boter erdoor en doe het geheel in de springvorm. Druk goed aan en zet een uur in de koelkast.

Splits de eieren. Klop de eiwitten met de suiker, citroensap, en de frambozen (deze zijn zo zacht dat ze vanzelf stuk gaan) in een schone, vetvrije kom tot een luchtig geheel.

Giet het frambozenmengsel op de bodem en zet de taart 4 uur in de vriezer.
De taart versieren gaan het makkelijkst als hij bevroren is, ik heb er chocoladeschaafsel en bevroren frambozen op gedaan.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten