donderdag 7 november 2013

Curry van pompoen, rode ui en cranberry's




Op zoek naar een vegetarische curry met pompoen kwam ik bij Carolines Blog terecht. Ik had er ook wel een paar in één of ander boek maar daar werd een currypasta gebruikt en dat wilde ik juist niet.
Ik ben niet zo van de kant en klare potjes, er zitten altijd wel dingen in die we liever niet eten.
Alle ingrediënten voor deze curry hadden we in huis en volgens Caroline was het heerlijk dus daar vertrouwde ik maar op.

Ik heb er een 'Mathilda' pompoen voor opgeofferd, dat is een Butternut pompoen maar dan veel groter. Ik heb er dus maar een gedeelte van gebruikt,  wat over was is in een taartje gegaan en de rest is soep geworden.
Erbij hadden we ook couscous, welke ik op smaak heb gebracht met gemalen gedroogde limoen ipv geraspte citroenschil, heerlijk fris.
Wat ik al verwachtte, een heerlijke pompoencurry.

Het originele recept komt van BBC Good Food.

Ingrediënten:

3 el olijfolie
2 rode uien, grof gehakt
3 cm verse gember, geraspt
500 g pompoen, geschild ontpit en in grote stukken
1 tl kaneel
1 tl korianderpoeder
1 tl komijnpoeder
1 tl harissapasta
1 el honing
500 g tomaten passata
50 g gedroogede cranberries
blikje kikkererwten van 400 g, uitgelekt

200 g couscous
500 ml groentebouillon, van een blokje
geraspte schil en sap van een citroen
3 el geschaafde amandelen, geroosterd
handje koriander, om te garneren

Bereidingswijze:

Verwarm 2 el olijfolie in een pan en bak er de uien in tot ze licht kleuren. Doe de gember, pompoen en de kruiden erbij en meng alles goed. Voeg de honing, passata en de cranberries toe en breng aan de kook.
Doe de deksel op de pan en laat het op een laag pitje 20 minuten koken tot de pompoen gaar is.
Voeg de kikkererwten toe en laat deze nog even mee pruttelen zodat alles goed warm is.
Als de saus te dik is kun je deze wat verdunnen met bouillon of water.

Voor de couscous:
Doe de couscous en de geraspte citroenschil en een kom en giet er 300 ml kokende bouillon bij.
Dek de schaal af en laat 5 minuten staan tot de bouillon is opgenomen. Meng er dan het citroensap, de amandelen en de overgebleven el olijfolie door. Maak de couscous los met een vork.
Strooi de koriander over de pompoencurry en serveer met de couscous.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten