donderdag 21 november 2013

Warme salade van paddenstoelen en in de oven gebakken pompoen





Weer een recept met pompoen, tot nu toe lukt het om alle weken een pompoenrecept op mijn blog te zetten. Deze keer een warme salade met pompoen en paddestoelen, weer heel wat anders maar super lekker.
Ik denk dat de mensen die niet zo van pompoen houden dit zelfs lekker vinden, de combinatie pompoen met paddestoelen, blauwe kaas, salie, knoflook en rucola is heerlijk!
Het recept komt weer uit 'Veg', dit is het 23ste recept wat ik uit dat boek heb gemaakt, dat zegt wel wat hoe ik het boek vind.
Ik doe als ik een nieuw kookboek heb gekregen (of gekocht...) er altijd een blaadje in waar ik op noteer: wat ik heb gemaakt, wanneer en hoe we het vonden. Een leuk naslagwerk ook omdat ik het nooit kan onthouden of ik het nou al eens gemaakt heb, was het lekker en wanneer.


Ingredienten voor 4 personen

1 kleine pompoen, zoals flespompoen, ongeveer 1kg)
12 salieblaadjes
4 teentjes knoflook, in dikke plakjes
100 ml koolzaad- of olijfolie
een flinke klont boter
300 g champignons, in dikke plakken
klein bosje rucola
150 g blauwe kaas, zoals gorgonzola, roquefort, Stilton of Bastiaansen, verkruimeld
zeezout en versgemalen zwarte peper


Voor de dressing:

3 el koolzaad- of olijfolie
1 el balsamicoazijn (liefst appelbalsamico)



Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 190 °C. Schil en halveer de pompoen en verwijder de zaden. Snijd in stukken van 2-3 cm en doe ze in een braadslede met de salie, knoflook, redelijk veel zout en peper en alle olie op 1 el na. Zet 40 minuten in de oven, roer alles halverwege een keer door, tot de pompoen zacht is en aan de uiteinden begint te kleuren.

Doe de laatste el olie in een koekenpan met de boter en zet op een middelhoog vuur. Doe de champignons en wat zout en peper erin en bak 4-5 minuten of tot ze gaar zijn en de vloeistof is verdampt.

Roer voor de dressing in een klein kommetje de olie en azijn door elkaar met wat zout en peper.
Doe de nog warme (maar niet hete) pompoen in een grote schaal met de champignons, rucola en kaas. Voeg een klein beetje dressing toe (misschien gebruik je hiervoor niet alles), schep om en dien op.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten