maandag 18 november 2013

Griesmeelpudding met vlierbessensap en een twist




Griesmeelpudding, je vindt het heerlijk of je gruwelt ervan. Wij horen bij de eerste groep, we vinden het héééééérlijk.
Vroeger thuis aten we het ook zo af en toe, mijn moeder had dan van die kleine zakjes met amandelgries, met bitterkoekjes of vruchtjes. Bij de naturel griesmeel hadden we ook wel bramennat, dat maakte mijn oma van de bramen die mijn opa altijd plukte. Dat was helemaal een topper onder de toetjes.

Nu kun je van die pakken griesmeel kopen van Koopmans, Ik had nog een zak semolina staan en heb dat gebruikt. Ik dacht dat dat hetzelfde was maar zeker weten deed ik het niet.....
Het duurde even voordat het dikker werd maar ja hoor uiteindelijk begon het erop te lijken, ik kan de semolina er dus rustig voor gebruiken.

Er lagen nog twee stroopwafels een beetje verloren in de koeklade, die worden er nooit mooier op als je ze niet opeet. Ik heb ze in kleine stukjes gesneden, de ene door de griesmeel gedaan en de andere als garnering.
Ook stond er nog een flesje met vlierbessensap dat heb ik gekookt met wat suiker en een beetje ingedikt met maïzena.

Het werd een heerlijk toetje, misschien een beetje ouderwets maar daarom niet minder lekker!

Ingrediënten voor vier personen

½ liter melk
50 gram suiker
50 gram griesmeel of semolina

Bereidingswijze:

Breng de melk aan de kook.
Meng de suiker en het griesmeel en strooi dit al roerend in de kokende melk.
Laat het geheel ongeveer 3 minuten, onder af en toe roeren, zachtjes doorkoken.

Spoel een puddingvorm of één persoonsvormpjes om met koud water. Of als je het toetje niet uit de vorm haalt (net als ik) dan hoeft dat niet.
Giet de pudding in de vorm of vormpjes en laat ca. 3 uur afkoelen.
Je kunt de pudding op een plat bord storten en garneren, of zoals ik heb gedaan de pudding in het glas laten en garneren.

Voor het vlierbessensap heb ik gebruikt:

150 ml ongezoet vlierbessensap
3 el suiker (of naar smaak)
1 el maizena

Breng de vlierbessensap met de suiker aan de kook. Leng de maizena aan met een beetje water en giet dit al roerende in het kokende sap. Laat even een paar minuutjes doorkoken tot het de juiste dikte heeft. Je kunt het zowel koud als warm eten, net wat je lekker vind.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten