zaterdag 23 november 2013

Linzen met venkel, rucola en een stukje zalm




Ik had twee venkelknollen meegenomen bij 'de Lepelaar' dat is een biologisch dynamisch boerenbedrijf hier niet ver vandaan. Als we niet meer zoveel groenten uit de eigen tuin hebben haal ik daar graag mijn groente. Bij de super ligt ook wel steeds vaker biologisch maar ik heb daar toch altijd mijn twijfels bij. 
Bij 'de Lepelaar' heb ik die twijfels minder, het is natuurlijk zelf al een biologisch bedrijf en ze verkopen ook producten van andere biologische bedrijven.
Het ziet er altijd mooi en vers uit, het is kleinschalig (lees: niet van die uitbuiters), het soort mensen wat er komt spreekt me heel het erg aan, ik kom er gewoon graag.
Het is natuurlijk wel duurder dan de groente uit de super maar je weet wat je eet, in ieder geval geen gif. 
Bij ons achter wordt ook wel sla en kool verbouwd, je wilt niet weten hoe vaak daar een trekker overheen gaat met zijn uitklapbare armen waar grote wolken gif uit komen. We betalen graag wat meer om dat niet binnen te krijgen.

Venkel dus, we eten het wel vaker en dan geroosterd uit de oven of in een salade. Nu had ik een recept met linzen, lekker herfstig.
Wij hadden er nog een stukje zalm bij en vonden dat een goede aanvulling. Het recept komt uit Veg, zo langzamerhand wel bekend denk ik ;-)

Ingrediënten voor twee personen:

150 g puy-linzen
1 laurierblad
1/2  kleine ui
paar steeltjes peterselie (indien gewenst)
1 grote of 2 kleine venkelknollen
ongeveer 75 g rucola

Voor de dressing:

2 tl dijonmosterd
fijngeraspte schil van 1 citroen
2 el citroensap
120 ml koolzaad- of olijfolie
snufje suiker
zeezout en versgemalen zwarte peper

Bereidingswijze:

Kook de linzen met het laurierblad de ui en de steeltjes van de peterselie,volgens de aanwijziging op de verpakking

Maak intussen de dressing. Doe alle ingrediënten in een leeg jampotje en schud tot de dressing een geheel is geworden.
Als de linzen klaar zijn, laat je ze goed uitlekken en gooi je de kruiden en ui weg. Roer er, terwijl ze nog warm zijn, ruim de helft van de dressing doorheen. Proef en breng eventueel op smaak met extra zout, peper, suiker en citroensap.

Snijd de onder- en bovenkant van de venkel, waarbij je ook het buitenste blad verwijdert (tenzij het een jonge en erg verse venkelknol is). Halveer de knol(len) verticaal en snijd ze dan zo dun als je kunt van boven naar onder in reepjes.
Ik heb daarvoor de mandoline gebruikt, gaat natuurlijk geweldig maar pas op je vingers. 
Maak kleine bergjes van ongeveer twee derde van de linzen op de borden. Verdeel hier de rucola en venkel over en besprenkel met de rest van de dressing. Schep de rest van de linzen eroverheen en dien op.
Lekker met een stukje zalm.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten