zaterdag 12 juli 2014

Tompouce of tompoes met een oranje tintje






Wie jarig is moet trakteren..... dus dan doen we dat ook maar.
Het leek me wel leuk om iets in de oranje sfeer te bakken, ervan uitgaande dat Oranje morgen wel in de finale zou staan... helaas het liep wat anders. 
Niet dat we nou zo van het voetbal zijn maar toch.....

Vroeger was ik wel helemaal voetbal, er hing er zelfs een voetballer boven mijn bed. Ik heb zelf ook jaren gevoetbald, in een ver verleden....
Nu dus niet meer, Evert houdt er helemaal niet van en ik ben daar eigenlijk in mee gegaan. We hebben dan ook geen wedstrijd gezien, vaak alleen het laatste kwartiertje, net genoeg om op de hoogte te blijven.

Ik heb dus getracht om oranje tompoezen te maken, het bladerdeeg is gewoon gekocht, je kent ze vast wel, de vierkante plakjes van Koopmans.
De banketbakkersroom komt uit het boek De Banketbakker van Cees Holtkamp Voor het glazuur heb ik nog gezocht voor oranje kleurstof maar dat was, hoe kan het anders, uitverkocht.
Dan maar kleuren met een beetje limonadesiroop, het geeft niet de kleur die ik in mijn hoofd had maar het gaat om het idee.

IngrediĆ«nten voor 12 tompoezen:

6 plakjes bladerdeeg

Banketbakkersroom:

500 gram volle melk
100 gram suiker
½ vanillestokje
45 gram custardpoeder
2 eidooiers
mespuntje zout

Glazuur:

100 gram poedersuiker, gezeefd
20 gram water of limonadesiroop

Werkwijze:

Laat de bladerdeegplakjes ontdooien op een bakplaat en haal het plastic folie eraf. Prik de plakjes in met een vork.
Verwarm de oven voor op 180 °C. en bak de plakjes bladerdeeg 20 minuten. Verlaag dan de temperatuur naar 150 °C. en bak ze nog 10 minuten tot ze mooi goudbruin zijn.
Laat het bladerdeeg afkoelen op een rooster.

Banketbakkersroom:
Snijd het halve vanillestokje open, schraap het merg eruit en voeg het stokje plus het vanillemerg toe aan 450 gram melk en 50 gram suiker, breng dit aan de kook. Verwijder het vanillestokje als de melk kookt.
Roer de overige melk, suiker, custardpoeder, eidooiers en het zout door elkaar tot een glad papje.
Giet een beetje hete melk bij het custard papje en roer het goed door elkaar.
Giet dit mengsel bij de hete melk. Laat de gele room op laag vuur, onder voortdurend roeren twee minuten zachtjes koken.
Laat de room afgedekt met een stukje huishoudfolie afkoelen, zo voorkom je dat er een vel opkomt.

Glazuur:
Meng de poedersuiker met het water of limonadesiroop tot een glad papje.
Dit moet eigenlijk fondant zijn maar daar heb je blanke siroop voor nodig en dat hebben we niet in huis.
Strijk het glazuur over de helft van het bladerdeeg en snijd ze door de midden.
Snijd de andere helft van de bladerdeeg ook doormidden. Doe de gele room in een spuitzak en spuit deze over de andere helft van het bladerdeeg.

Leg het geglazuurde bladerdeeg op de room en klaar is je tompouce.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten