zaterdag 5 juli 2014

Zachte gevulde Turkse broodjes




Als ik een recept tegenkom waar melk in wordt gebruikt bewaar ik deze heel vaak. We zijn geen melkdrinkers maar er staat wel altijd een fles melk in de koelkast. Ja je leest het goed, een fles, niks geen pak uit de super maar een fles volle melk rechtstreeks bij de boer van Berta III.
Super biologische melk en die giet je niet door de gootsteen. Soms is de liter zo op maar vaak blijf je met nog een halve of kwart liter zitten. Daarom zijn recepten zoals deze altijd welkom.

Het recept voor deze broodjes las ik op de blog 'Mijn mixed kitchen' een heel gevarieerde blog heel veel recepten uit de Turkse keuken. Heerlijke zachte broodjes die binnen een uur op tafel staan stond erbij, wie wil dat nou niet!
En een halve liter melk is er nodig, helemaal goed.

Toen ik de broodjes wilde gaan maken en het nog eens wat beter door las zag ik dat het recept voor 48 broodjes was, dat is voor ons tweeën wel een beetje veel. Ik heb het recept gehalveerd. Ook heb ik gedroogde gist gebruikt en ik heb ze toch even laten rijzen, maar dat hoeft niet.
Voor de vulling kun je van alles nemen, ik heb de helft met rozijnen gedaan en de andere helft met feta.
Het resultaat, heerlijke zachte broodjes, een halve liter melk op en ook nog twee eiwitten die ik eerder had ingevroren.

Ingrediënten (voor 24 stuks)

500 g bloem
12 g gedroogde gist
12 g zout
1 tl suiker
250 ml melk
0.75 ml zonnebloemolie
2 eiwitten, losgeklopt

Om te bestrijken eigeel of een beetje melk
sesam- of nigellazaad om mee te bestrooien
vulling naar keuze

Bereidingswijze:

Doe de bloem, gist, suiker en de melk en een kom en mix dit door elkaar. Voeg het zout en de eiwitten toe en giet er zoveel olie bij tot je een mooi soepel deeg hebt. Kneed het deeg een minuut of 6. Laat het deeg zo afgedekt een half uurtje staan.
Maak ondertussen de vulling, dat kan geprakte feta of geitenkaas zijn gemengd met peterselie of basilicum. Maar ook kun je voor iets zoets kiezen als rozijnen of stukjes abrikoos. 



Verdeel het deeg is zes gelijke stukken en maak van ieder stuk een bol. Rol een bol uit op een licht bebloemd oppervlak tot een cirkel van ca. 3 mm dikte. Snijd hier acht punten van.
Neem een punt en leg wat van de vulling aan de breedste kant en rol deze op tot een soort croissant.
Maak zo alle broodjes.







Leg de broodjes op een met bakpapier bekleedde bakplaat, bestrijk ze met melk of losgeklopt eidooier en bestrooi met sesam- of nigellazaad.
Je kunt ze nu nog een half uurtje laten rijzen maar het hoeft niet.
Verwarm de oven voor op 180° C. en bak ze ca. 30 minuten in het midden van de oven tot ze mooi goudbruin zijn.


2 opmerkingen:

  1. Deze Turkse broodjes heb ik ook wel in Istanbul gegeten, heerlijk, vooral met feta.
    Er wordt weer veel gebakken bij jullie. Ja, wat wil je met zo'n mega kookeiland, wat zal dat heerlijk koken!
    Groet van de andere kant!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht wel dat jij deze kende, dus voor jou extra leuk om te maken. Je hebt er echt geen eiland voor nodig.... maar makkelijk is het wel :-)
      Gezellige zondag!

      Verwijderen