donderdag 29 augustus 2013

Een invasie van vlinders




Het schijnt slecht te gaan met de vlinders maar dat is bij ons niet te zien. We hebben er heel veel, als je er bang van bent moet je niet bij ons in de tuin komen want, het wemelt ervan.


Eupatoriums
Buddleja

Er zijn planten die ze heel erg aantrekken, de toppers zijn toch wel de Eupatorium en de Buddleja, de overbekende vlinderstruik. 
Ze fladderen van het ene naar het andere bloemetje en halen met hun lange roltong de nectar eruit.
Wat me wel opvalt is dat ze daar zijn waar ook het zonnetje is, dezelfde planten die in de schaduw staan daar komen ze pas als daar ook het zonnetje schijnt.

We hebben niet heel veel soorten, en van de ene soort veel meer dan van de andere.
Zo hebben wel heel veel Kleine Vos, ik denk wel een paar honderd, dan komt de Atalanta dat zijn er tientallen, de Dagpauwoog en Distelvlinder zijn er ook maar dat zijn er maar enkele.
En dan natuurlijk de Koolwitjes, die zijn er altijd, ook op plaatsen waar je ze liever niet hebt.....
Ook kom je af en toe een Citroenvlinder en een Boomblauwtje tegen maar die zitten niet tussen de grote meute, die fladderen maar wat door de tuin.


Atalanta

Distelvlinder
Dagpauwoog


 


                








Koolwitje





















Ik heb geprobeerd een paar foto's te maken maar dat valt nog niet mee. Ik stond op een keukentrapje tussen de beplanting maar ze zijn zo beweeglijk. En als ze dan eenmaal even stil zitten hebben ze hun vleugels opgeklapt, zie je nog niet hoe mooi ze zijn.
Wat beter gaat is, als ze 's avonds met hun buikje rond nog even van nagenieten van het avondzonnetje op een warme muur of op warme straatstenen.



Kleine Vos

1 opmerking:

  1. Ik vind het prachtige foto's Karin!
    Leuk dat je er bij hebt gezet hoe ze heten, dan kan ik voortaan dit bericht erbij pakken als ik een vlinder in de tuin zie.
    Van jullie eupatoriums van afgelopen jaar heeft een het overleeft. Daar zitten ook vlinders op. Leuk toch?!
    Groet Judith

    BeantwoordenVerwijderen