zaterdag 24 augustus 2013

Taartje met frangipane en kruisbessen




Caroline had laatst weer een heerlijk taartje op haar blog staan, op zich is dat niet zo bijzonder....
Zij had er kersen in gedaan maar dat vind ik altijd zo zonde, we hebben ze zelf niet in de tuin dus als ik ze koop eten we ze zo, puur. Kruisbessen hebben we wel in de tuin, in overvloed dus daar kan best een taartje van gebakken worden.
We houden wel van de amandelsmaak dus dan is een taartje met frangipane altijd een succes.

Ik had voor de bodem nog deeg in de vriezer, dat kon ik er mooi voor gebruiken. Ik heb de bodem ook niet voorgebakken maar zo uit de koelkast gevuld en afgebakken.
Het is minder werk en het resultaat was ook goed.

Het oorspronkelijke recept komt uit ' Three Clever  Sisters' via de blog van Levine.

Ingrediënten voor de bodem:

150 g patentbloem                                                   
35 g poedersuiker
snuf zout
125 g koude roomboter, in blokjes

Ingrediënten voor de vulling:
ca 300 g vers fruit, kersen, abrikozen, kruisbessen.......
200 g amandelspijs, verkruimeld
115 g roomboter, op kamertemperatuur
45 g suiker
1/8 tl amandelextract
snuf zout
2 grote eieren, op kamertemperatuur
30 g patentbloem

ronde vorm ø24 met losse bodem, ingevet met boter


Bereidingswijze:

Doe de bloem, poedersuiker en zout in een kom en wrijf er met je vingers de koude boter door. Kneed het geheel snel tot een deeg. Dat gaat heel gemakkelijk in de keukenmachine met de pulseknop.
Rol het deeg uit tot een lap die groter is dan de vorm, en bekleed de vorm ermee. De rand mag wat hoger zijn omdat deze nog wat in zal zakken.
Zet de vorm een uur in de koelkast of vriezer.

Verwarm de oven voor op 180° C.

Doe voor de vulling de amandelspijs, boter, suiker, zout en amandel-extract in een kom en mix het met de handmixer ca. 3 minuten tot het een glad mengsel is. Doe er één voor één de eieren bij en mix goed tussen door. Mix na het tweede ei nog 2 minuten en voeg dan de bloem toe, meng alles goed.

Verdeel de frangipane over de bodem en verdeel de vruchten erover (druk ze er iets in).
Zet de taart in het midden van de oven en bak hem 30-40 minuten tot hij mooi goudbruin ziet.

Haal de taart uit de oven, verwijder de rand en laat hem op een rooster verder afkoelen.
Het is mooi om hem voor het serveren nog met poedersuiker te bestrooien maar dat ben ik vergeten...






4 opmerkingen:

  1. Goed idee met kruisbessen. Ik heb ook een heerlijk dessert op mijn blog met kruisbessen, als je nog inspiratie nodig hebt.
    Fijn weekend, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip, ik ga zeker even kijken naar je dessert met kruisbessen.
      Jullie ook nog een gezellig zondag!

      Verwijderen
  2. Je bent lekker aan het bakken Karin. Heerlijk!
    Woonde ik maar wat dichterbij...

    BeantwoordenVerwijderen