donderdag 8 augustus 2013

Pasta met bloemkool en kaas uit de oven




Ik had een klein bloemkooltje meegenomen bij  de Lepelaar, het biologisch tuindersbedrijf waar ik graag kom. Zelf hebben we ook bloemkool in de tuin maar er is nog geen kool te bekennen....
We lusten graag bloemkool,  gestoomd met een kerriesausje,  geroosterd uit de oven, of in een salade.
Deze bloemkool was voor ons te weinig om zo te eten dus moest ik er wat anders mee.
Het is de pasta met bloemkool en kaas uit de oven uit ' Jamie's Kookrevolutie' van Jamie Oliver geworden.



Ik had nog volkorenpasta van de molen, ik vind volkorenpasta altijd zo zwaar maar deze vinden we erg lekker, en super gezond natuurlijk.




Een goede bestemming voor het kleine bloemkooltje, het was heerlijk.

Ingrediënten:

½bloemkool of een kleintje in kleine roosjes
200 g cheddar of een andere lekkere kaas, geraspt
100 g Parmezaanse kaas, geraspt
bosje (blad) peterselie, fijngesneden
400 g pasta
200 g crème fraîche

Bereidingswijze:

Haal de groene bladeren van de bloemkool en gooi deze weg. Snijd de kool in kleine roosjes en snijd de dikke steel eerst door midden en dan ik plakjes.

Kook de pasta en de bloemkool  ( je kunt dit ook in één pan doen). Zet op de pan een schaal en doe daarin de crème fraîche  en de twee soorten kaas, roer voorzichtig tot de massa mooi gesmolten is, doe de peterselie erbij.

Giet de pasta en bloemkool af maar bewaar een beetje van het kookvocht. Doe de pasta en bloemkool terug in de pan en giet er het kaasmengsel bij, roer alles goed door elkaar.
Je kunt er wat van het kookvocht bij doen om de saus wat te verdunnen.

Verwarm de gril voor tot matig of hoog. Giet 1½ deciliter kookvocht bij de pasta en doe alles over in een ovenschaal. Zet de schaal onder de gril tot de bovenkant mooi goudbruin is en pruttelt.

Lekker met een groene- of tomatensalade erbij.



                                        
      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten