vrijdag 30 augustus 2013

Salade van sperziebonen en courgette




Het komt bijna nooit voor maar ik moest voor mij alleen koken. Ik ben gek op maaltijdsalades  dus die keuze had ik snel gemaakt. In 'Veg' had ik wat gezien van courgette, sperziebonen en sla, dé combinatie want dat hadden we allemaal in de tuin.
De dressing wordt gemaakt met tahini een beetje op zijn Midden-Oosters oftewel op zijn Ottolenghi's.
Je kunt er linzen, andere peulvruchten, spelt of quinoa bij eten, ik heb er weer platbrood bij gebakken, vond ik ook een heerlijke combinatie.
Ik heb het halve recept gemaakt en alles opgegeten, dat zegt wel genoeg hoe lekker of ik het vond.
Evert heeft wat gemist, nou ja misschien ook niet, hij had een maandmenu van de Chinees......

Ingrediënten  voor 4 personen:

Voor de tahinidressing
½ teentje knoflook, tot pasta gestampt met een snufje ruw zeezout
2 el lichte tahini
fijngeraspte schil en sap van ½ citroen
sap van ½ sinaasappel
½ tl heldere honing
2 el olijfolie
zeezout en versgemalen zwarte peper

Voor de salade
2 el olijfolie
3 middelgrote courgettes (ongeveer 400 g), in plakjes van 3 mm dik
sap van ½ citroen
1 rode chilipeper, van zaden ontdaan en fijngesneden
ongeveer 125 g haricots verts, puntjes eraf
4 volle handen slablaadjes
12-18 ovengedroogde tomaten of half gedroogde tomaten (indien gewenst)
handvol munt, fijngesneden (indien gewenst)

Bereidingswijze:

Maak eerst de dressing. Doe de knoflook in een schaaltje met de tahini, citroenschil en sap, sinaasappelsap, honing en wat versgemalen zwarte peper en roer goed door elkaar. De dressing kan wat dik zijn en in een pasta veranderen, je kunt hem verdunnen door er wat water door te roeren, 1 el tegelijk, tot je een romige, druipende dressing hebt. Roer er dan de olijfolie door. Proef en voeg eventueel wat extra zout en peper toe. De dressing is nu klaar voor gebruik.

Verhit de olijfolie in een grote koekenpan met antiaanbaklaag op vrij hoog vuur en bak de plakjes courgette in gedeelten in een paar minuten, tot ze zacht en aan beide kanten bruin zijn. Schep ze in een schaal als ze klaar zijn.
Doel er dan ruim zout en peper, citroensap en chilipeper over en schep goed om.

Breng een pan met gezouten water aan de kook. En blancheer de haricots verts (sperziebonen in mijn geval) een minuut. Giet af en dompel ze in koud water. Giet weer af, dep droog met een schone theedoek en voeg toe aan de rest van de salade.

Verdeel de bladeren over een grote ondiepe schaal en leg hier de courgettes, haricots verts, tomaten en munt op, als je die gebruikt. Besprenkel met lekker veel tahinidressing en dien op.





2 opmerkingen:

  1. Dus jij hebt het maandmenu van de Chinees gemist... dat is ook balen zeg...

    Ik heb Veg ook weer uit de kast gepakt. Het blijft een prachtig boek. Wat heb jij er al veel uitgemaakt zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja je kunt niet alles hebben....

      Ik vind het een super boek, heb er ook een hele leuke herinnering aan!
      Deze salade vind ik ook helemaal wat voor jou met die tahini dressing mmmmm

      Verwijderen